Tour de France 2021

Sunnuntaina 15.8. koitti vihdoin kauan odotettu päivä ja lähdimme perinteiselle Ranskan reissulle. Viime vuonna matka jäi väliin koronan takia.

Ennen matkaa oli aikamoinen homma selvittää eri maiden koronasäädökset, jotka vielä muuttuvat jatkuvasti. Mutta onneksi meillä kaikilla on molemmat rokotukset, joten ei ainakaan tarvitse rampata testeissä joka rajalla. Koronatodistukset oli sekä puhelimessa että tulostettuna ja varauduimme, että niitä kysellään joka paikassa.

Siispä suunnaksi Katajanokan satama ja matka Viking Linella kohti Ruotsia alkoi. Laivalla oli suositukset maskien käytöstä, mutta yllättävän paljon oli ihmisiä ilman maskia liikenteessä. Buffet oli hyvin järjestetty. Melkein kaikki oli valmiissa pienissä annoskipoissa ja muutoin käytettiin omia ottimia.

Maanantai

Aamulla saavuimme Tukholmaan. Koronatodistukset valmiina kädessä ajettiin tullin ohi ja ei kukaan pysäyttänyt. Joten matka jatkui Ruotsin halki Trelloborgiin. Illansuussa saavuimme hyvissä ajoin ennen laivan lähtöä Trelleborgiin, joten meillä oli hyvä aikaa ruokkia koirat ja tehdä pieni iltalenkki.

Laiva lähti puolen yön aikaan ja pitkän ajomatkan jälkeen uni maistui.

Tiistai

Aamulla laiva saapui Travemündeen ja jälleen kerran koronatodistukset oli valmiina näytettäväksi. Mutta turhaan, taas saimme ajaa ilman mitään pysäytyksiä ja matka jatkui.

Saksassa korona ohjeet olivat tiukemmat. Maskia piti käyttää, tosin aika paljon maskeja näkyi leuan alla tai sama kertakäyttömaski kaivettiin taskusta, joten tiedä sitten maskin hyödyistä. Ruokapaikkoja varten oli käytössä appi, jonne piti kirjautua. Aina, kun saavuit ravintolaan tai kahville, piti apilla lukea ko. paikan QR-koodi (joka pöydällä oli oma QR-koodi) ja tsekata itsensä sisään ja pois lähtiessä ulos.

Suunnitelmissa ollut 10 km kävelylenkki jätettiin väliin sateen takia, joten saavuimme jo alkuiltapäivästä ensimmäiseen majapaikkaamme pienessä kylässä nimeltään Cloppenburg.

Hotelli oli oikein kiva ja huoneet olivat hyvän kokoiset. Tosin Miloulle tuli joku ajatus ettei pysty olemaan meidän huoneessa ja sitä ihan vapisutti. Kun vein Miloun Rion, Miian ja Markun huoneeseen, niin hän rauhoittui. Ehkä meidän huoneessa ei sitten ollut feng sui kohdillaan tai Milou ei halunnut olla Riosta erossa. En tiedä, mikä ajatus Miloulla oli, mutta hän oli sitten tyytyväisenä Rion kanssa.

Iltapäivä olikin kiva hieman levähtää ennen kuin lähdimme tutustumaan kylään ja syömään.

Koska takana kaksi hieman huonosti nukuttua yötä laivassa, niin olimme valmiita kaatumaan sänkyyn varhain.

Keskiviikko

Hyvin nukutun yön jälkeen oli aika jatkaa matkaa. Tiedossa oli pitkä ajomatka Saksan läpi Ranskan puolelle.

Lukuunottamatta paria taukoa ja pientä huototaukoa Belgian Dinantissa päivä meni autossa ja illansuussa saavuimme Ranskan puolella pieneen kylään nimeltään Givet.

Herkullinen ranskalainen illallinen, koirille ruoka ja iltalenkki ja sitten sitä olikin jo valmis nukkumaan.

Iltadrinksulla tarkistettiin ensimmäistä kertaa koronatodistus. Aika näppärä systeemi, kun Ranskan ”Koronavilkkuun” viedään etukäteen koronatodistuksen QR-koodi ja sitten ravintolassa tarjoilija luki koodi puhelimessaan olevalla ohjelmalla.

Torstai

Aamulla matka jatkui kohti määränpäätä eli Aubigny Sur Nereä.

Pitkän ajopäivä jälkeen saavuimme perille ja tuntui kuin olisi kotiin tullut. Tuntui hyvälle olla taas ”kesämökillä” ja tutussa ympäristössä.

Illallinen hotellissa oli jälleen suussasulavan hyvää ja sen jälkeen olikin ihana käpertyä nukkumaan.

Perjantai

Aamulla lähdimme pienen ajomatkan päähän kolmen tunnin metsälenkille. Olikin jo kiva päästä kunnon lenkille, kun viikko oli melkeinpä kulunut autossa istuen. Ilmakin oli oikein sopiva lenkkeilyyn, noin +22.

Lenkin jälkeen suuntasimme näyttelyalueelle, jossa tapasimme Miloun ja Rion kasvattajan.

Näyttelyalueella oli tiukat ohjeistukset koronan johdosta. Kerrottiin myös, että alueella käy paikalliset poliisit viikonlopun aikana tarkastamassa, että ohjeita noudatetaan. Mutta yhtään poliisia emme nähneet koko viikonloppuna. Jokaisen piti käydä skannaamassa koronapassi järjestäjille ja nimet laitettiin listaan. Käteen sai rannekkeen, jota pidettiin koko viikonloppu. Näin ei tarvinnut sitten koko ajan olla näyttämässä passia. Näyttelyalueella oli maskipakko, mutta täytyy sanoa, että yleisin näky oli, että maski oli joko leuan alla tai nenän alla. Kehissä sentään suurin osa piti maskia oikein. Tosin viikonlopun aikana maskin käyttö selkeästi väheni ja sunnuntaina maskeja näkyi aika harvalla.

Lauantai

Lauantai olikin sitten reissun kuumin päivä, +30 ja aurinko porotti pilvettömältä taivaalta. Tiedossa siis hikinen näyttelypäivä.

Näyttelyyn oli ilmoittautunut 93 schipperkeä ja tuomarina oli ranskalainen Jérôme Tuyaa Boustugue.

Miloun osalta esiintyminen meni ihan penkin alle, koska Milou ei kestä kuumuutta ja hänen ainoa tavoite oli päästä kehästä pois. Minä jo luulin, että pikkumies kuukahtaa kehään, sen verran tuskainen pikku kaveri oli. Tuloksena EH ja valioluokan 5. Joten Miloun kisat päättyi siihen. Rio sen sijaan esiintyi upeasti ja sai ERI:n ja oli avoimen luokan 4. (luokassa oli 21 narttua). Sitten alkoikin jännitys, valitaanko Rio seuraavana päivän Ranskan suositeltavien jalostukoirien listalle.

Pitkän ja hikisen päivän jälkeen maistui jälleen herkullinen päivällinen hotellilla ja sitten sitä olikin täysin valmis kaatumaan sänkyyn.

Sunnuntai

Sunnuntai aamu sarasti sateisena ja viileänä (olisi ollut Miloulle sopiva näyttelysää). Edessä oli jännittävä päivä, pääseekö Rio listoille?

Niinhän siinä kävi, että Rio valittiin Ranskan suositeltavien jalostuskoirien listalle ja nyt virallista nimeä koristaa titteli F s.r.

Sitten olikin aika purkaa näyttelyleiri ja sanoa heippa kaikille. Jälleen oli upea viikonloppu ja oli ihana nähdä tuttuja parin vuoden tauon jälkeen. Toivottavasti näemme jälleen ensi vuonna.

Maanantai

Oli aika jatkaa matkaamme, joten aamupalan jälkeen kamat kasaan ja suunnaksi Saksa. Illansuussa saavuimme pieneen kylään nimeltään Stadtkyll, jossa yövyimme. Kylä oli jossain katvealueella ja nettiyhteyttä ei ollut, joten itselleni oli hieman haasteellista olla ilman se reilu puolivuorokautta. Mutta ehkä on ihan hyvä välillä olla ilman puhelinta ja nettiä.

Tiistai

Aamulla matka jatkui kohti seuraavaa etappia, Kylään nimeltä Steinhude. Kun kamat oli huoneissa, niin lähdimme tutustumaan kylään. Steinhude sijaitsee kauniin Steinhunder Meer järven rannalla ja maisemat olivat todella kauniit.

Keskiviikko

Keskiviikko oli tarkoitus lähteä koko päiväksi kävelemään lähiseuduille. Valitettavasti Miia nyrjäytti nilkkansa, joten ihan niin pitkää lenkkiä emme voineet tehdä kuin oli tarkoitus. Mitta kyllä päivän aikana kilometrejä kuitenkin kertyi 11. Järven ympäri kiersi kävelytie ja maisemat olivat todella kauniit.

Kuten muinakin iltoina päivä päättyi herkulliseen illalliseen, jonka jälkeen olikin kiva kellahtaa sänkyyn.

Torstai-lauantai

Aamulla oli aika jatkaa matkaa kohti Travemündea ja matkan viimeinen etappi oli edessä.

Ensin menimme laivalla Travemündesta Trelleborgiin, josta ajoimme läpi Ruotsin Tukholmaan.

Oli mielenkiintoista huomata, että Ruotsissa ei korona näkynyt millään tavalla. Kukaan ei käyttänyt maskeja eikä mitään ohjeistuksia ollut missään turvaväleistä tai käsien pesusta. Tämä tuntui hieman oudolta, kun edellisenä päivänä Saksassa ei saanut ostettua edes kahvikuppia ilman että näytti koronatodistuksen tarjoilijalle maski naamassa.

Perjantai-iltana Viking Line lähti kohti Turkua, jonne saavuimme lauantai aamuna. Kotona olimme lauantaina 28. puolenpäivän aikana.

Yhdelläkään rajanylityspaikalla ei kukaan kysellyt koronatodistuksia, paitsi Turun satamassa kaikkien piti näyttää todistus ja muutama sillä ohjattiin sivuun, ilmeisesti testeihin.

Lopuksi

Matka oli juuri sitä, mitä olin odottanut ja kaivannut. Oli ihanaa päästä reissuun ja erityisesti oli ihana olla taas kahden vuoden jälkeen ”kesämökillä” Aubignyssa ja tavata tuttuja.

Korona toi pienen lisämausteensa matkustamiseen, ja oli mielenkiintoista nähdä, miten eri maissa toimitaan.

Nyt vaan odottelemaan ensi vuoden matkaa!