Viime kesänä minulla oli hähmäinen ajatus, että haluan työskennellä digimarkkinoinnin parissa ja tavoite oli ottaa digimarkkinointi haltuun. Tarkemmin en pystynyt määrittelemään mitä tämä käytännössä tarkoitti. En ehkä oikein edes käsittänyt mitä tuo koko käsite pitää sisällään. Kuten sanotaan niin tieto lisää tuskaa ja niin kävi minullekin. Digimarkkinointihan on niin valtava käsite, että sen kokonaisvaltainen haltuun otto vie vuosia ja opiskelua on pakko paloitella pienempiin osiin. Mutta onneksi matkan varrella pikkuhiljaa minulle alkoi kirkastua mikä minua erityisesti kiinnostaa
- Sosiaalinen media
- Analytiikka
Toki minua kiinnostavat muutkin osa-alueet, mutta näihin haluan nyt panostaa. Ja mikä parasta saan tehdä töitä juurikin näiden asioiden parissa!
Voiko mikään olla mielenkiintoisempaa kuin suunnitella ja toteuttaa toimenpiteitä sosiaaliseen mediaan ja sitten hyödyntää analytiikkaa johtopäätösten tekemiseen? Aivan supermielenkiintoista kaivella lukuja analytiikkatyökaluista ja sitten analysoida miksi joku onnistui tai floppasi ja mitä voisi tehdä toisin seuraavalla kerralla. Ihan älyttömän mielenkiintoista! Uskon, että varsinkin analytiikan osalta olen nähnyt vasta pintaraapaisun ja siinä riittää opiskeltavaa vielä pitkäksi aikaa. Varsinkin Google Analyticsissa tuntuu tulevan jopa runsauden pula. Tietoa on niin valtava määrä ja sen kaiken ymmärtäminen vie oman aikansa. Puhumattakaan sitten tuon kaiken tiedon hyödyntämisestä omassa tekemisessä.
Olen onnellisessa asemassa, että olen saanut tehdä juurikin näitä tehtäviä viimeiset kolme kuukautta THL:ssä. Arvostan suuresti, että minulle on annettu mahdollisuus edetä haluamaani suuntaan ja olen saanut myös paljon kannustusta ja tukea. Parasta on, että saan kysellä niin paljon tyhmiä kysymyksiä kuin haluan ja jos en osaa, niin sekin on ihan ok ja saan sitten opiskella uuden asian.
Bonuksena voin sanoa, että olen saanut jopa ihan lupaavia tuloksia tekemisistäni ihan lukujenkin valossa.
Joten ehkä teen jotain oikein ja puhun oikeista asioista, että mitä voidaan tehdä. Toisaalta minusta on aivan mahtavaa, kun minulta kysytään jo aktiivisesti neuvoja varsinkin liittyen sosiaaliseen mediaan.
Tällä hetkellä koen, että teknisesti kaikki käytössä olevat järjestelmät alkavat olemaan hallussa, mutta sisältöön en vielä pysty antamaan mitään. Eli hyvin copy/paste-toiminnolla mennään somepäivitystenkin osalta. Mutta kun puhutaan tiedonhallinnasta sosiaali- ja terveysalalla, niin kyllä menee suurin osa vielä niin korkealta ja kovaa, että välillä hirvittää voinko ikinä oppia mistä on kyse. Ehkä minun seuraava steppi on että, pitää vaan rohkeammin irtautua copy/paste-toiminnosta ja ehdotella somepäivitys teksteihin ideoita. Nettisivujen osalta tyydyn ihan täysin copy/paste-toimintoon koska, meidän superasiantuntijoiden teksteihin en pysty sanomaan juuta enkä jaata (ja ehkä ihan ok näin).
Mutta matkani jatkuu askel askeleelta kohti tavoitettani ottaa digimarkkinointi haltuun. Nyt nautin tästä vaiheesta. Koulu kestää vielä toukokuun loppupuolelle, joten vielä on tulossa paljon mielenkiintoisia uusia juttuja. Lisäksi maaliskuussa pääsen tutustumaan ja oppimaan videoiden editointia ja kuvien käsittelyä.
Omatoimiopiskelu tietenkin jatkuu ja syksyllä sitten aloitan avoimen yliopiston puolella markkinoinnin opinnot.
Ehkä digimarkkinnoinnin haltuunoton paloittelu pienempiin osiin oli järkevä valinta. Ehkä yhdellä kerralla koko digimarkkinoinnin haltuunotto olisi jyrännyt minut allensa ja minusta olisi jäänyt vain märkä rätti. Tästä on hyvä jatkaa!
-Malena-
Vastaa